Неділя, 13.07.2025, 22:12
Сайт вчителів української мови та літератури
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Урок № 1

Тема:  Дієприкметник як особлива форма дієслова : загальне значення,

морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід роботи:

Організаційний момент.

Добрий день шановний друже !

Рада продовжувати вивчати з тобою курс з української мови .

Актуалізація та корекція опорних знань; ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями

уроку.

Сьогодні ми розпочнемо розглядати форми дієслова, а саме дієприкметник.

Ми з'ясуємо   дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова, навчимося 

розпізнавати дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їхній рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

Але спочатку  тобі треба  пригадати все про дієслово та прикметник.

Дієслово - самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета і відповідає на питання

що робити? що зробити?

Дієслово має час, вид, перехідність/неперехідність, змінюється за особами, числами, родами.

Синтаксична роль - присудок.

Прикметник - самостійна частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання

який? чий?

Змінюється за родами,числами,відмінками.

Синтаксична роль  - означення. 

Після повторення інформації про дієслово та прикметник переходимо до вивчення нової теми.

Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Дієприкметник - форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією або станом і

має граматичні особливості дієслова і прикметника.

Після опрацювання теоретичного матеріалу пропоную виконати завдання , 

обираючи варіанти відповіді Так чи Ні.

1. Дієприкметник - це частина мови, яка виражає ознаку предмета за дією.

2.Дієприкметник змінюється за родами, числами, відмінками.

3.Як і прикметник, відповідає на питання  чий?чия? чиє? чиї?

4.Дієприкметник має три форми часу.

5.У реченні виступає означенням і присудком.

6.Як і дієслово, дієприкметник має вид.

7.Може мати залежне слово.

 

Відповідь.Так або Ні

Робочий зошит


Узагальнення і систематизація знань.

 Сподіваюсь, що нова тема не була для тебе складною. Але для того,

щоб твої знання були міцнішими, пропоную їх закріпити. До твоєї уваги

ряд тренувальних вправ.

Тренувальні вправи

Вибіркова робота.

Знайди в реченнях дієприкметники і підкресли  їх. Загадки відгадай.

Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. Повна діжка жита п'ятачком накрита.

У лісі вирізана, гладенько витесана , співає,заливається, як називається?

Сто один брат - усі в один ряд зв'язані стоять . Розстелений, посіяний, накрита,

вирізана, витесана, зв'язані. Відгадки. Небо і зорі. Мак, Сопілка. Паркан. 

Творча робота.

Замініть виділені слова дієприкметником.

Зразок: Листя,що опало - опале листя.

Задача, яку розв'язали, книга, яку дочитали, вогонь,що палає, іграшка, яку люблять

більше за інші, картина, яку намалювали.

Розподільний диктант.

Розподіли слова у дві колонки: 1 - прикметники, 2 - дієприкметники.

Зеленіючий, зелений, позеленілий, добрий, подобрілий, біліючий, побілений,

білий, веселий, повеселілий, чорний, почорнілий, чорніючий. .

Проблемне завдання . Зі слів , що в дужках. утвори речення

у складі якого був би дієприкметник. Розташуй слова так, щоб зберегти

ритм вірша і римування.

На яворі - сонячні бризки,

( лан, поорати, парувати).

В гаю білокорі берізки

Вдяглися в зелений туман.

Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

Прочитати текст, виписати дієприкметники і проаналізувати їх за схемою.

Бронзовий солдат

Відлитий з металу солдат застиг на гранітному постаменті, 

встановленому на високому кургані. Наче сама історія

вихопила його з атакуючих лав хороброго вояцтва і

поставила на широкій видноті, щоб люди бачили його з

усіх чотирьох сторін світу. Він не стоїть, він застиг у леті, 

затиснувши в руках автомат, і поли його сірої шинелі,

розвіяні вітром, нагадують крила орла.

Робочий зошит
Добігає кінця сьогоднішній урок. Думаю, що наша зустріч пройшла не даремно.  До наступних уроків.

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 2

Тема:  Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних

дієприкметників теперішнього і минулого часу.

Тип: урок вивчення нового навчального матеріалу

Хід роботи:

Організаційний момент.

Добрий день шановний семикласнику !

Рада с тобою спілкуватися. Сьогодні у нас другий урок  , на якому ми продовжуємо знайомитися з

дієприкметником.

Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.

Сьогодні на уроці ми з тобою  поглибимо  знання учнів про дієприкметники, дізнаємось про 

відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, правила їх творення; навчимося

розрізняти активні і пасивні дієприкметники, утворювати їх, правильно писати

дієприкметникові суфікси.

Від поданих дієслів утвори дієприкметники й у виділених вертикальних рядках

прочитай ключові слова теми, що буде вивчатися на уроці.

  1. Який літає           
  2. Які крокують
  3. Який розтав
  4. Які посивіли
  5. Яка співає
  6. Який заснув
  7. Який радіє

  1. Яке розсипали
  2. Який виконали
  3. Яку занесли
  4. Який перемили
  5. Яку згадують
  6. Які відігнули
  7. Який нагріли

 

 

 

 

 

 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 7

 

 

 

 

 



Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

 

Спробуй першу частину теоретичного матеріалу закріпити практично.

Тренувальні вправи

Розподільний диктант

Запишіть дієприкметники у дві колонки : А- активні, Б- пасивні

Незагороджений, працюючий, переконаний, закручений,

посивілий, керуючий, бажаний, знижений, почорнілий,

напоєний, нев'янучий, зів'ялий, повідомлений, діючий,

оновлюючий, оновлений, досліджений, зашитий, випрасуваний,

зображений, відтворюючий, відтворений.

Пропоную розглянути схеми про способи творення активних і

пасивних дієприкметників. 

Пасивні дієприкметники бувають доконаного і недоконаного виду

і завжди минулого часу, але


[д]-[дж] -погодити - погоджений;Можливі чергування:

[зд]-[ждж]-об'їздити - об'їжджений;

[г],[з]-[ж]- зберегти - збережений;

[с]-[ш]- оголосити - оголошений;

[к],[т]-[ч]- сікти - січений

 Пропоную матеріал. який ти опрацював теоретично, закріпити.

 

 

Тренувальні вправи

Від поданих дієслів утворити:

А) активні дієприкметники теперішнього часу:

  1. Думають;
  2. Керують;
  3. Тримають;
  4. Сяють.

Відповідь.Робочий зошит

Розквітнути;Б) активні дієприкметники минулого часу :

  1. Постаріти;
  2. Змерзнути;
  3. Засохнути;
  4. Почорніти

Відповідь.Робочий зошит

Тест

Переписати речення, утворюючи від поданих в дужках дієслів пасивні

дієприкметники, суфікси виділити.

  1. Степ у цю пору весь (залити) сонцем, (огорнути) голубими димками весняних випарів.
  2. Сонце сховалося в гаї за горою, як в (зачарувати) храм.
  3. (Покрити) травою висока могила, на ній я з тобою сидів, моя мила.

 

Відповідь.Робочий зошит


Запиши дієприкметники у дві колонки: Розподільниа робота.

1 – активні, 2 – пасивні.

Скривджений, думаючий, змальований, прогнилий, вихований,

охриплий, лежачий, знаючий, стиснений, задубілий, міцніючий,

знемагаючий, заціпенілий, зсунутий, зчорнілий, побілений,

гуркочучий, оживаючий, знайдений, киплячий, знепритомнілий,

оцінений, переписаний, діючий.

 

Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

 Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники

теперішнього часу. Три з них уведіть до самостійно

складених речень.

  1. Карати;
  2. Існувати;
  3. Ізолювати;
  4. Кипіти;
  5. Лежати;
  6. Гнітити;
  7. Сяяти;
  8. Радіти;
  9. Нудьгувати;


Робочий зошит

Бажаю вдало виконати домашнє завдання . До зустрічі на наступному уроці.

 

 

 

 

 

Урок № 3

Тема:  Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та

пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часу.

Тип: урок застосування знань, умінь і навичок.

 

Хід роботи:

 

Організаційний момент.

Привіт! Думаю, що, виконуючи домашнє завдання, ти ще більше

закріпив  вивчений матеріал.

Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.

На сьогоднішньому уроці ти контрольно закріпиш і перевіриш свої 

знання про  активні і пасивні дієприкметники ,  про  правила

творення активних  і пасивних дієприкметників.

А допоможуть тобі у цьому наступні тренувальні вправи.Тест

 

УТВОРИТИ ДІЄПРИКМЕТНИКИ

ПОЗНАЧИТИ СУФІКСИ

 

Гра  "Знайди зайве"

  • а) розвинутий, співаючий, виміряний, згодований;
  • б) зеленіючий, збережений, писаний, прибудований;
  • в) засмаглий, прибитий, працюючий,  зарослий;
  • г) збентежений, лежачий, зажурений, полагоджений;
  • д) тремтячий, змурований, змарнілий, палаючий;
  • е) розбитий, вимитий, жовтіючий, розказаний;
  • є) запечалений, складений,  згасаючий, зроблений
  • ж) засиджений, палаючий, вимріяний, приготовлений;

Ключ. Друга буква кожного слова

 

               

Ігровий момент

Відгадати загадки. Виписати словосполучення з дієприкметниками .

1) Чого не було й не буде, а назване людьми.
2) Зимою біле, весною чорне, літом зелене, осінню стрижене.
3) У лісі рощене, з лісом рівняється, а лісу не бачить.
4) Чорне сукно залізло у вікно.
5) Повернуте до сонця золоте донце.
6) Скручена, зв’язана, на кілок посаджена, по подвір’ю гуляє (Нар. творчість).

 

Утворити дієприкметники пасивного стану минулого часу доконаного і

недоконаного виду.

Дібрати антоніми до виділених слів.

Писати, написати, прочитати, робити, зробити, будувати, збудувати,

рити, перерити,бити, розбити, крити, вкрити, малювати, намалювати,

мити, вимити.

Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

Переписати речення. Неозначену форму, що в дужках,

замінити відповідними дієприкметниками.

Ми розмістилися на возі, добре (вимостити) свіжою травою.

Віз м’яко покотився ще не (в’їздити) дорогою. Повні, рожеві,

як діти, (збудити) зі сну, пливли по небі хмаринки. І знов

у тумані бриніли окремі розмови, як (зачепити) струни.

Невеличка Джерина пасіка була (обгородити) низьким тином.

Робочий зошит

До наступного  уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 4

Тема Відмінювання дієприкметників. Правопис голосних

у закінченнях дієприкметників.

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Хід роботи:

 

Організаційний момент.

Рада спілкуватися з тобою в черговий раз на уроках

української - онлайн.

Сьогодні ми продовжимо знайомитися з усіма 

особливостями дієприкметника як особливої

форми дієслова.

Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.

Сьогодні ми з тобою будемо вчитися і відмінювати 

дієприкметники, формувати вміння визначати їх відмінки

в реченнях, ставити дієприкметники в потрібній відмінковій

формі, правильно писати відмінкові закінчення дієприкметників.

Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Запам'ятай. Дієприкметники відмінюються, як прикметники

твердої групи — за родами, числами й відмінками:

замріяний юнак, замріяна юнь, замріяне юнацтво,

замріяні люди.

Щоб визначити відмінкове закінчення дієприкметника,

треба знати рід, число і відмінок іменника, від якого

залежить дієприкметник. За ним визначаються рід,

число і відмінок дієприкметника: з новоприбулим пасажиром;

над розквітлою трояндою; посеред висохлого озера.

Розглянь таблицю.

Я думаю, що дана тема не викликатиме труднощів.

Тому пропоную перейти до практики.

Творча робота

Переписати, подані в дужках дієприкметники ставлячи

в потрібній  формі. Визначити відмінки цих дієприкметників.

І. Хитається сад мій вишневий гіллям без

(пожовклий) листків. (В.Сосюра.)

Дві яблуні  руками кострубатими (померлий) листя 

ловлять у   саду. (В.Коротич.)

Поривні вітри нагинають гілля тополине, шумить воно

журно листям (умираючий). (А.Шиян.)

В (закучерявлений) мідь дубів вкрапляється золото

передвечір’я. (М.Стельмах.)

Ліси полум’яніли (одспіваний, стухаючий) вогнем. (І.Драч.)

(Розквітлий) папороть шукаєш ти в лісах. (Олександр Олесь.)

Вечір догоряв на заході червоним (потухаючий) жаром. (І.Нечуй-Левицький.)

Списати речення, узгоджуючи дієприкметники з означуваними

словами, виділити закінчення

  1. Оповит.. розмаїто - жовтими серпанком осені, садок задумливо дрімав.
  2. Крізь загратован.. маленькі віконечка тихо лився сірий світанок.
  3. Коси дівчат заплетен.., кожна у віночку, а сорочки з тонкого полотна
  4. так уже вибілен.. та вишит.. різними узорами, що не надивишся.
  5. Сонце зараз було схоже на згасаюч.. в осиротілім полі осіннє багатство.
  6. Осяян.. сонцем, перед нами розкрився зовсім інший світ.

 

Провідміняти дієприкметники. Виділити відмінкові закінчення

  1. Усміхнений.
  2. Прочитаний.
  3. Закінчений.
  4. Сяючий.

Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

Визначити рід, число і відмінок дієприкметників за їхніми схемами. Дібрати до схем відповідні приклади

  1. ____ому;
  2. ____ої;
  3. ____у;
  4. На___їй;
  5. ____их;
  6. ____ими.

Робочий зошит

 

Урок № 5

Тема: Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами

дієприкметникових зворотів (після означуваного іменника).

 

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

 

Організаційний момент.

Привіт! Запрошую тебе  продовжувати наповнювати свій

навчальний доробок з теми "Дієприкметник"

 

Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.

Я хочу, щоб сьогодні на уроці ти  вивчив  все про

дієприкметниковий зворот, навчився  визначати дієприкметникові

звороти в реченні,  правильно інтонувати речення

з дієприкметниковим зворотом.

Спочатку опрацюй теоретичний матеріал.

Дієприкметниковий зворот

Це дієприкметник із залежними від нього словами:

Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли.

Дієприкметниковий зворот в усній мові виділяється

паузою, а на письмі відокремлюється комами.

 Відокремлення комами залежить від його місця щодо

означувального слова.

Якщо одного слова стосується кілька зворотів,

то між ними ставляться знаки, як між однорідними

членами речення.

 

 

Дієприкметниковий зворот

Відокремлюється:

1. .Машина,  навантажена зерном, наближалася до току.

 .Машина  - означуване слово. 

Порівняйте речення. Проаналізуйте постановку розділових знаків:

  1. Аромат свіжовипеченого хліба розлігся на все село.
  2. Запорожний дістав якийсь довгий пакунок, загорнутий у брезент.
  3. Денис, взутий у гумові чоботи, скочив у воду і потяг човен за ланцюг.
  4. Петро дивився на товариша хитрувато примруженими очима.
  5. Вона, занурена у спогади, сиділа мовчки.

Вибіркова робота

Виписати речення з дієприкметниковим зворотом.

Дерево — один із найбільш розповсюджених матеріалів у виробництві народних художніх промислів. Цей промисел, відомий ще в ІХ–Х століттях, називається художньою обробкою дерева.
Дерево, широко використовуване у виробництві скульптур, служить для виготовлення різноманітних виробів побутового призначення, іграшок, декоративних виробів — настінних тарілок, панно, а також різних сувенірів — пам’ятних плакатів, макетів, брелків тощо.
Для виготовлення художніх виробів і сувенірів використовують деревину різних порід дерев, що добре піддається обробці (різьблення, стругання, точіння, випилювання) і оздобленню (шліфовці, поліровці, розпису). Беруться до уваги також художні особливості текстури деревини, природні згини стовбура, розташування сучків.
Деревина м’яких листових порід, найбільш розповсюджених у виготовленні художніх виробів і сувенірів, є найкращою таких дерев: липи, берези, вільхи, осики, дуба; рідше — твердих: горіха, самшиту тощо. Із хвойних порід дерев у незначній кількості використовують деревину сосни та ялини, тису, ялівця (За Р. Бардіною).

Творча робота

Замініть підрядні речення дієприкметниковими зворотами.

Зразок:

Зображення, яке викарбували на монеті, має свою історію.

Зображення, викарбуване на монеті, має свою історію.

 

1. Пісні, які створювала Сапфо, зворушували своєю ніжністю.

2. Прометей, якого прикували до скелі, подолав нелегкий шлях від темряви до світла.

3. У чудовій пісні зустрічаємо красу, яку оспівав ще Софокл.

4. Котляревський переспівав  «Енеїду», яку написав Вергілій(Пу́блій Вергі́лій Маро́н).

5. Хмари, які нависли над обрієм, здавалися важкими і суворими.

З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом

 

1. Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу і світлу.

2. Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розмлоєні останнім теплом осені .

3. Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене медовими запашними плодами.

4. Лежить дорога.  Вона прошита золотом.

5. Шлях покритий дрібним м'яким порохом. Він здається схожим на старого, змученого, знесиленого життям чоловіка.

 

Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

Списати і поставити розділові знаки.

 

 «Тарасовою світлицею» назвав народ перший скромний музей Кобзаря  створений на  Чернечій горі через 20 років після смерті Тараса Шевченка. Потім музею не стало. А нині цю непоказну дерев'яну хатину  покриту солом'яною стріхою  знову бачать відвідувачі на Тарасовій горі. «Світлицю» збудовано заново.

   «Тарасова світлиця» - це пам'ять про геніального письменника  це чисте джерело нашої національної гідності  врятоване від намулу безпам'ятства. Це символ величної духовності українців.

Робочий зошит

Форма входу
Пошук
Календар
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2025Зробити безкоштовний сайт з uCoz