Урок № 6
Тема : Безособові дієслівні форми на -но, - то
Тип: урок вивчення нового матеріалу.
Хід роботи:
Організаційний момент.
Привіт! Продовжуємо опрацьовувати тему "Дієприкметник"
Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.
Сьогодні ми ознайомимося з безособовими дієслівними формами на -но,- то, навчимося знаходити ці дієслівні форми в реченні, складатимемо з ними речення.
Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
Прочитай речення , знайди особові дієслова та безособові дієслова.
Тихо пливе блакитними річками льон.
У хаті зовсім посутеніло.
Пахло чебрецем, свіжою травою
Опрацюй опорну схему.
Тренувальні вправи
Від поданих дієслів утвори пасивні дієприкметники, а від дієприкметників - безособові дієслівні форми на -НО, -ТО
Наприклад: зорати - зораний, зорано
- Вивчити.
- Закрити.
- Перечитати.
- Визнати.
- Виписати.
- Виявити.
- Відправити.
- Подарувати.
- Вишити.
- Обговорити.
- Спекти.
Відповідь Робочий зошит
Переклади українською мовою
- Прибор изобретен.
- Рукопись найдена.
- Отчет получен.
- Враг разбит.
- Вопрос решен.
- Порядок установлен.
- Расписание составлено.
- График изменен.
- Кружок создан.
- Стирка закончена.
- Путь открыт.
Творча робота
Запиши речення ,змінюючи де можливо, пасивні дієприкметники безособовою формою на -но,- то.
Стіл застелений полотняною скатертиною. Долівка потрушена свіжою травою. Дідові очі прикуті до світлини на стіні.
Корабель спущений на воду. Робота закінчена. Хлопці зморені денною працею.
Повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Прослухай, будь ласка, українську народну пісню "Ой у полі жито копитами збито".
Випиши дієслівні форми на -но,-то
Урок № 7
Тема : Написання -н- і -нн- у дієприкметниках та прикметниках дієприкметникового походження
Тип: урок вивчення нового матеріалу.
Хід роботи:
Організаційний момент.
Доброго дня! На сьогоднішньому уроці розглянемо правопис дієприкметників.
Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
Порівняй пари словосполучень. Чим вони відрізняються? Якими частинами мови вони є?
Нескінчена розповідь (та, яку не скінчили)— нескінченна розповідь(довга),
несказана промова ( ту, яку не сказали)--несказанна безмежність(красива),
неоцінені знання ( ті, які не оцінили)— неоціненні скарби (важливі),
незнищені реліквії ( ті, які не знищили)— незнищенні слова(вічні).
Запам'ятай.
Одна - н- пишеться у суфіксах пасивних дієприкметників –н- і –ен-.
Дві -н- пишеться у наголошених суфіксах –енн-, -анн- прикметників, що вказують на найвищу міру ознаки: незбагненний, незліченний.
Тренувальні вправи
Розподільне письмо. Запиши у дві колонки дієприкметники і прикметники дієприкметникового походження. Постав наголос.
Прочита..ний,незліче..ний, оновле..ний, неоціне..ний, нездола..ний,
оспіва..ний, благослове..ний, незліче..ний.
- Склади з двома словами словосполучення.
Робота з текстом. Які народні інструменти, що використовуються з давнини і до цього часу в Україні, тобі відомі?Прочитай текст. Запам'ятай назви музичних інструментів, використаних у тексті.
Історія українського народу та створен..е ним самобутнє музичне мистецтво сягає корінням у далекі дохристиянські часи. Серед знайден..их в Україні музичних інструментів найдавнішими вважаються флейта з рогу північного оленя,а також резонаторні ударні інструменти, відшукан..і на Чернігівщині.
Найдавніше зображення музик можна побачити на стінах Софійського собору. На фресці зображен..ий музичний ансамбль, музики якого користуються вісьмома видами інструментів — органом, флейтою, литаврами, трубами, лютнею, щипковою лірою, дзвонами та парними барабанчиками.
Гордістю музичної культури України є кобза і бандура, з якими тісно пов’язан..ий героїчний епос народу.
Бандура —музичний інструмент, народжен..ий в XVI столітті. Назва бандури походить від грецького слова «пандора». Досить часто в ті часи бандуру називали кобзою, тому що практично бандура й кобза — це був майже один і той же інструмент. Хіба що на кобзі струн було трохи менше.
- Зроби синтаксичний розбір речення 1-го речення останнього абзацу.
- Випиши дієприкметники.
Презентація
Дослідження - конструювання
Спиши речення ,додаючи з довідки дієприкметникові звороти. Закріпи написання -н- і -нн-.
Людина відкрила незліченні багатства. Трал піднімають на судно за допомогою машини. Чорне море - найтепліше наше море.
Місто Мурманськ має незамерзаючий порт.
Довідка: наповнений рибою, захищене від холодних північних вітрів, заховані в надрах , розташоване на березі Баренцового моря.
Повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Кожне із словосполучень заміни прикметником дієприкметникового походження.
Доберіть до записаних прикметників дієприкметники. Запишіть слова парами. Останнє слово розберіть за будовою.
- якого не можна збагнути, зрозуміти ;
- який не можна полічити ;
- якого не можна знищити ;
- який не можна оцінити ;
- який не може здійснитися ;
- якого важко або неможливо впізнати ;
- якого не можна вблагати ;
- який ніяк не скінчиться ;
- якого не можна виразити, передати словами ;
- який охороняється законом від посягань з боку кого-небудь ;
- який не примирюється, не погоджується з чим-небудь
Урок № 8
Тема : Написання не з дієприкметниками
Тип: урок вивчення нового матеріалу.
Хід роботи:
Організаційний момент.
Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
Тренувальні вправи
Вибіркове письмо
Прочитай речення. Випиши дієприкметники із залежними словами. Закріпи орфограму в дієприкметниках.
1) Неосяжний простір, розквітчаний на початку травня, коли на зеленому тлі спалахують численні біло-жовті острівці, що сповнюють повітря тонкими ніжними пахощами, видається чудовою картиною, яка ніби вийшла з-під пензля матінки-природи. 2) Місце розташування Центрального ботанічного саду настільки чудове, що робить його несхожим на всі інші сади наших міст. 3) Незвичайні рухомі зображення були відомі ще в давнину . 4) І світиться на тому поверсі ліфт кришталевий, оправлений червоними дротами, і хтось, нікому ще не знаний, у нім стоїть… 5) На полях трава не кошена 6) Попереду виднівся неподоланий осінній степ.
Самодиктант
Прочитай прислів’я і приказки. Спиши, розкриваючи дужки.
1) Поле (не) міряне, вівці (не) лічені, пастух рогатий. 2) Дівка заплетена, а хата (не) метена. 3) Вченому світ, а (не) вченому тьма. 4) Під лежачий камінь вода (не) біжить. 5) Згаяного часу і конем (не) доженеш. 6) Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь (не) переможним.
Запиши словосполучення, знімаючи скісну риску, закріпи орфограми.
Не/скошена трава; не/полита досі розсада; не/бачена краса; не/бачена ніколи фортеця; не/скінчена розмова; не/скінченні мрії; не/замкнені двері; ще не/замкнені двері; ні чим не/підтверджений факт; ні до кого не/спрямоване слово; довго не/стихаючий вітер; ще не/дозрілі хліба; оті не/скошені трави; своєчасно не/скошена гречка.
Повідомлення та пояснення домашнього завдання.
1. Прочитай текст. Спів яких пташок доводилося тобі чути? Добери якомога більше синонімів до виділеного слова.
Десь угорі тонко видзвонює жайворонок. Мелодійні, ледве вловимі звуки тануть у гарячому мареві і народжуються знов. Вони бентежать душу, кличуть її за собою. Мені здається, що я зараз злечу над землею і, підхоплений тією чарівною піснею жайворонка, полину в безмежному просторі, легкий, як пір’їнка (Д. Ткач).
2. Скласти твір-мініатюру про красу рідного краю, використовуючи дієприкметники з часткою не.
Сино́німи( гіперпосилання)
(грец. synonymos — «одноіменний») — це слова однієї частини мови, різні за звучанням і написанням, що мають дуже близьке або тотожне лексичне значення.
Синоніми використовують для підвищення виразності мови, що дозволяє уникати одноманітності.
Наприклад: проживати — мешкати, бажати — хотіти, башта — вежа.
Соловей
Синичка
Щогл
Лелека
Урок № 9
Тема : Узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник
Тип: урок систематизації та узагальнення вивченого, виявлення рівня набутих знань.
Хід роботи:
Організаційний момент.
Доброго дня! Сьогодні ми завершуємо вивчення теми "Дієприкметник".
Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.
На уроці ми повторимо, узагальнимо й систематизуємо знання з теми, будемо знаходити дієприкметники,
дієприкметникові звороти в тексті, правильно ставити розділові знаки, пригадаємо правопис дієприкметників.
Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1.Утворити за поданим початком слова - дієприкметники.
Слайд № 2
2.Вибіркова робота
Слайд № 3
3.Перекладіть речення українською мовою. Розставити розділові знаки .
Слайд № 3
4.Творче конструювання.
Слайд № 4
5.Творча робота
Слайд 7
6. Творча робота.
Перепишіть, виділені речення замініть дієприкметниковими зворотами. Поясніть написання не з дієприкметниками.
Ми визирнули у вікно, яке не затулили фіранками, і побачили старезний дуб, що його досі не спиляли. Дерево розкинуло сухе гілля, яке не вкривало листя. Але могутній стовбур ніби промовляв Не нищіть мене Відродиться навесні моя сила,яку не знищили суховії й завірюхи
Ми визирнули у вікно , не затулене фіранками, і побачили старезнийдуб , досі не спиляний. Дерево розкинуло сухе гілля, не вкрите листям. Але могутній стовбур ніби промовляв : : «Не нищіть мене! Відродиться навесні моя сила,яку не знищили суховії й завірюхи».
Повідомлення та пояснення домашнього завдання.
Підготуйся до контрольного тестування, яке пройде на наступному уроці.
До зустрічi!
Урок № 10
Тема: Контрольна робота ("Дієприкметник")
Тип: урок перевірки знань, умінь і навичок.
Організаційний момент. Ознайомлення учнів із темою, цілями та завданнями уроку.
Привіт! На сьогоднішньому уроці ти покажеш свої знання, які ти засвоїв з теми "Дієприкметник", пройшовши тест.
Бажаю успіху!
Хід уроку
10. Складіть і запишіть речення з дієприкметниковим зворотом після означуваного слова |
11. Виконайте розбір дієприкметника як особливої форми дієслова, змініть дужки В очах дівчини світяться іскри (не) розтраченої ніжності. |
12. Складіть речення, ввівши до нього дієприкметник, що пишеться з НЕ разом Робочий зошит |